Hoppa till innehåll
Image

Skattegräns för julklappar

Under 2024 är gränsen för skattefria julklappar till anställda 550 kr inkl. moms. Gåvan är avdragsgill och momsen får dras av förutsatt arbetsgivaren bedriver momspliktig verksamhet. Om värdet överstiger detta belopp kommer hela julklappens värde att beskattas som lön och arbetsgivaren måste betala arbetsgivaravgifter.

Gåvan är fortfarande avdragsgill för arbetsgivaren, däremot är sannolikt inte momsen avdragsgill. För att gåvan ska vara skattefri som personalförmån behöver det vara en sak eller ett presentkort. När det gäller gåvor till välgörenhet är läget mer komplicerat. Om den anställde får välja att i stället för julklapp skänka pengarna till någon välgörenhetsorganisation anser Skatteverket att gåvans värde ska beskattas som kontant lön även om den uppgår till högst 550 kr.

Relaterat

2026-06-181 min. läsning

Moms vid blandad verksamhet

Regeringen föreslår tydligare, men också mer komplicerade, regler när det gäller avdragsrätt för ingående moms i verksamheter som driver både momspliktig och inte momspliktig verksamhet…

2026-06-182 min. läsning

Revisorn – mer än bara granskning

Lars Styffe har drivit företag sedan 1977. Under nästan fem decennier som företagare har han hunnit bygga upp, sälja och utveckla verksamheter i flera branscher.…

2026-06-183 min. läsning

Trygghet, förtroende och nya perspektiv

För många företagare är revisorn en person som granskar bokföringen och skriver under revisionsberättelsen. Men revisorns uppdrag handlar om mycket mer än att kontrollera siffror.…

Träffa oss redan idag

Vi driver själva våra företag och vet hur det är att vara företagare. Kontakta oss idag.

Kontakta oss